Nieuwe update vanuit Palermo! - Reisverslag uit Palermo, Italië van Youandi Schepers - WaarBenJij.nu Nieuwe update vanuit Palermo! - Reisverslag uit Palermo, Italië van Youandi Schepers - WaarBenJij.nu

Nieuwe update vanuit Palermo!

Blijf op de hoogte en volg Youandi

08 April 2014 | Italië, Palermo

Ciaaooo Olanda!

Ik zal eerst maar even beginnen bij 4 weken geleden. De dag na mijn vorige verslag hebben we kennismaking gemaakt bij Centro Astalli. Hier gaan wij 2 keer in de week een uurtje vrijwilligerswerk doen en daar achteraan hebben we 2 uur Italiaanse cursus. Op de zaterdag met ons vieren en op de maandag doe ik dit samen met Frederieke. Ze hebben ons alles laten zien, zoals waar we kwamen te werken, wat we moesten doen en waar we cursus krijgen. Zaterdag 15 maart mochten we meteen beginnen om 9 uur. Net zoals op stage is dit voor immigranten, voor de armoede gezinnen en vluchtelingen. Niet iedereen kan zomaar binnen lopen, daarvoor heb je wel een kaartje moeten aanvragen. Elke ochtend om 9 uur zijn de tafels voor ze gedekt en zorgen wij voor het ontbijt. Mensen hebben tot half 10 de tijd om te komen ontbijten. Na die tijd word alles opgeruimd, want om 10 uur word er in deze ruimte ook Italiaanse les gegeven, wat wij vanaf nu ook volgen. Het vrijwilligerswerk vind ik ook heel leuk om te doen! Het idee dat deze mensen amper geld hebben en het ontbijt al niet kunnen betalen, maar dankzij dit centrum hebben zij wel een ontbijt. Van de cursus leer je ook erg veel, de standaard woorden leer je zo wel, maar de verschillende vormen enzo dat leer je hier op cursus pas echt.

Ondertussen hebben we ook een klein probleempje in ons appartement gehad, precies 3 weken geleden. Het water van de wasbak in de keuken liep al steeds slechter weg, nu was de afvoer losgeschoten. Er heeft dagen een loodgieter naar gekeken omdat het een echte verstopping was. We hebben deze dagen niet elke keer het water kunnen en mogen gebruiken, maar gelukkig mochten we op 1 dag na wel gewoon douchen en naar de wc. Als het goed was, was het probleem verholpen. Maar het werd alleen maar erger wanneer er wat aan gedaan was. De bidet op de badkamer overstroomde en ook in de wasbak van de badkamer liep geen water meer weg. Ook hierna is weer een aantal keer een loodgieter naar komen kijken en hij had het verholpen, dachten wij. Dit was misschien één hele dag. Ook nu nog loopt het water in de beide wasbakken niet of amper weg, dan doet ie er wel een halve dag over. Het probleem zit ergens binnen in het appartement waar ze niet bij kunnen en daarom willen ze er nu niks meer aan doen helaas. Als er maar geen overstroming hier komt dan redden we het nog wel.

Het is steeds mooier weer en daarom zijn we op stage veel buiten met de kinderen. De kinderen vermaken zich prima en vinden het heerlijk om buiten te spelen. Je bent er helemaal niet druk mee en kan genieten van hoe de kinderen leuk met elkaar spelen, zichzelf en anderen vermaken. En natuurlijk van het zonnetje! Ook 's ochtends is er meer rust als de kinderen binnen zijn. De ruimte waar de bedjes stonden is leeg en is nu een ruimte geworden voor de kleinsten van 0 tot 2 jaar. Mandy en ik hadden een speelgoedmand gekocht en hebben deze gevuld met speelgoed voor deze leeftijd. Dit hebben we aan stage gegeven en deze ruimte gezet. De kinderen kunnen rustig spelen en hoeven dus niet meer in de buggy te zitten, omdat ze bang zijn dat ze om ver gelopen worden etc.

1 april, het is geen grap.. mama en Cherise waren 's ochtends 9 uur geland met het vliegtuig in Palermo! Als verrassing stond ik al te wachten op het vliegveld om ze op te halen. Ik heb ze de afgelopen week van alles laten zien hier in Palermo. We zijn naar de haven geweest en daarna naar het park Orto Botanico. Het was echt lekker warm, een mooie dag dus om dit te doen! Woensdags hebben ze ons appartement bekeken en mama heeft als avond eten een heerlijke salade gemaakt, deze nacht bij hun in het hotel blijven slapen. Donderdag kwamen Mandy's ouders ook voor een paar dagen en zijn we 's middags met zijn allen langs stage geweest. Mama en Cherise vonden het echt super daar. Vrijdag en zaterdag zijn we nog wat winkels afgegaan, ook zijn we de La Cathedrale in geweest en het park Villa Bonanno. Vrijdag avond hebben we in plaats van echt uit eten, Aperitivo gedaan. Dit is ongeveer van 6 tot 8 uur en kun je, als je ergens op een terrasje zit, een drankje bestellen en mag je van die kleine hapjes pakken, soort tapas hapjes. Erg lekker! Zondags zijn we in de ochtend naar de Catacombe dei Cappuccini geweest, hebben we op precies gezegd 8000 mummies bekeken. Omdat Aperitivo wel beviel, hebben we dat deze zondag avond nog een keertje gedaan en ben ik deze nacht weer blijven slapen. Gister zijn we 's ochtends nog een keertje naar stage geweest, omdat mama en Cherise het erg leuk vonden met deze kindjes! Het zijn ook echte schatjes. Onze laatste avondje hier met z'n drieën in Palermo, we zijn uiteten geweest en omdat we vanochtend vroeg op moesten ben ik deze laatste nacht ook blijven slapen in het hotel. Vanochtend om kwart over 7 hebben we de bus gepakt naar het vliegveld toe en ik heb ze daar uitgezwaaid. Om half 10 steeg hun vliegtuig op en gingen ze weer terug naar Nederland. Ik heb erg genoten deze week en vond het super dat ze er waren!

Nog 2 maandjes. Nou ja iets minder, 7 weken, ga ik ook al terug. Dus het duurt niet lang en ik zie ze alweer! En natuurlijk de rest die allemaal nog in Nederland zit en daar kijk ik wel naar uit. Maar wel jammer dat het zo snel gaat, als je plezier hebt is het echt zo voorbij! Ook al is het thuis in Nederland natuurlijk ook heel leuk en wil je dat ook wel weer eventjes, dit hier ga ik sowieso wel missen! Dus ik blijf eerst nog echt genieten, nu ik nog hier ben!

Oh ja en trouwens, ik heb op deze site foto's staan voor de mensen die ook wat willen zien van hier maar dit niet kunnen volgen op facebook!
Dus jullie missen niks!

Je kunt de link niet aanklikken dus je zou het moeten kopiëren en plakken. De update van de foto's zal ook deze week plaats vinden! Dat vind ik hoog tijd worden namelijk.

Liefs Youandi

• 08 April 2014 - 13:53

Gerda:

Hallo Youandi, ik heb net je verslag gelezen. Wat leuk dat je genoten hebt van het bezoek van mama
    en Cherise. Ook zij zullen hele verhalen te vertellen hebben als ze thuis zijn.
    Wat balen van die afvoer van bidet en wasbak. Stinkt het niet binnen?
    Toch te hopen voor jullie dat dat nog in orde komt.
    Geniet nog van je stage en de mooie kindertjes daar. En van het mooie weer natuurlijk!
    Lieve groeten Gerda

• 08 April 2014 - 16:49

Marijke:

Hoi Youandi, Ik heb weer genoten van je verslag jeetje wat vervelend van die afvoer...het is te hopen dat anderen er ook last van krijgen dan doen ze er misschien nog wat aan!! Heerlijk dat ook Cherise en mama hebben genoten hebben ze ook wel verdiend. Nog heel veel plezier daar in Palermo.
    veel liefs Marijke

• 08 April 2014 - 21:05

Sandra:

Heey Youandi,

Deze week was meer dan geweldig, je hebt ons veel laten zien en we hebben veel van je geleerd.
    Prachtig om ''jouw wereld'' daar te zien en om te ontdekken hoe jij je daar ontwikkeld. Je hebt je helemaal aangepast aan de cultuur die enorm anders is dan in Nederland maar wat ik al eerder zei je past je altijd al gemakkelijk aan en je vind uitdagingen geweldig. Je verhalen waren prachtig maar soms ook heavy. Alles heeft veel indruk op ons gemaakt, alle bezienswaardigheden, de mooie kleine steile, nostalgische (vreselijke niet rolstoelvriendelijke rot) straten met schattige balkonnetjes en luikjes naast de ramen. De 8000 mummie's die naar mijn gevoel ons aan het bekijken waren. Ook de regels in het verkeer vonden we erg bijzonder, ze leken er gewoon NIET te zijn. Op elk druk kruispunt staat een agent, het lijkt om de dag te vullen maar af en toe gebruiken ze een fluitje, gebaren wat en dat werkt dan ( soms). Italianen hebben nooit haast, lekker relaxed, behalve in het verkeer. Wat een herrie.
    En trottoir? Daar kan je bijna niet op lopen he youandi?! Weet je nog die lieve oude pater met die hele platte tenen? Wat het meeste indruk heeft gemaakt is het kinderdagverblijf waar je stage loopt. Wat jij ook al schrijft, we vonden het geweldig. We zijn super trots op jou wat je daar voor hun op dit moment betekend. Thanks!!!!! lufjoeeeeeeeeee xxx Cherise en Mam

P.S. Heey dames ( Gerda en Marijke) als ze die afvoer nou een gewoon af en toe als didgeridoo gebruiken dan schieten die proppen er misschien eens een keer uit en er komt dan ook nog een leuk geluidje uit. Goede tip toch?

• 08 April 2014 - 21:45

Youandi Schepers:

Hoi Gerda en Marijke! Fijn dat jullie het leuk vonden om mijn verhaal te lezen. Het heeft wel gestonken in huis, maar op dit moment stinkt het niet meer. Haha en of anderen er veel last van hebben van die afvoer, geen idee eigenlijk. Maar ik denk niet zo erg als dat wij hebben. Ik zal me zeker nog vermaken de komende 2 maand! Dat heb ik vandaag meteen al wel gemerkt. Het is toch een beetje anders wanneer mama en cherise er waren, maar wel op een leuke manier!
    En mama, je hebt het goed verteld! Het is wel een chaos in het verkeer, maarja daar wen je aan. Net als de rest eigenlijk hier! Maar hoe je het zo verteld klinkt het wel leuk, want mij valt het niet echt meer op hier allemaal hahaha.